Brannbeskyttelse for elektriske og hybride kjøretøyer
Det er en global overgang til fornybare drivstoffer og en økende etterspørsel etter elektriske og hybride kjøretøyer (EV og HEV). Etter hvert som flere elektriske kjøretøyer blir operative, vil sannsynligvis deres involvering i brannhendelser øke.
De betydelige brannrisikoene knyttet til kjøretøy drevet av batterier og høyeffekts elektriske motorer/enheter er ikke allment forstått. For eksempel kan konsekvensen av et defekt Li-ion-batteri være alvorlig, potensielt resultere i en termisk reaksjon med rask brann- og varmeutbredelse samt utslipp av giftige gasser, som utgjør en betydelig trussel mot kjøretøyførere, passasjerer og miljøet der kjøretøyet opererer.
Elektriske kjøretøy
Brannrisiko
Man kan argumentere for at brannrisikoen øker ved introduksjon av elektriske kjøretøy. For eksempel er en betydelig del av brannrisikoen i et tradisjonelt forbrenningsmotorkjøretøy knyttet til kjøretøyets elektriske system.
Disse risikoene blir ytterligere forsterket i et elektrisk kjøretøy med flere elektriske komponenter, ledninger og høyere effekt som går gjennom det elektriske systemet. I tillegg legger Li-ion-batteriet til et helt nytt risikoelement i et elektrisk kjøretøy.
Risikoer med Li-ion-batterier
Når Li-ion-batterier svikter gjennom kortslutning, overlading, høye temperaturer, mekaniske skader og overoppheting, kan dette føre til "thermal runaway". Denne reaksjonen oppstår når temperaturen generert inne i et batteri overstiger mengden varme som blir spredt til omgivelsene. Gjennom dette blir det selvoppholdende, da det skaper oksygen som mater brannen.
Siden varmekilden og drivstoffet begge finnes inne i batteriet, kan disse brannene utvikle seg raskt. Utslipp av brennbare elektrolytter gjør brannslukking svært vanskelig. I tillegg slippes det ut mange giftige gasser, som hydrogenfluorid, som kan forårsake alvorlige skader på både huden og luftveiene.
Dafo Vehicle Fire Protection
Gjennom flere internasjonale samarbeidsforskningsprosjekter, hvor studier av brannrisikoer forbundet med litium-ion-batterier i kjøretøy ble utført, har Dafo Vehicle Fire Protection utviklet brannbeskyttelsessystemet Safe EV™ som effektivt og sikkert adresserer og reduserer disse risikoene.
Slukkemiddelet Forrex™ er en del av den komplekse systemløsningen og gir tilstrekkelig kjølekapasitet for å bremse brannutviklingen og tillate sikker evakuering av passasjerer.
Avhengig av hvilket beskyttelsesnivå som må oppnås, kan tidligvarslingssystemet Safe EV™ brukes utenfor batteripakkene eller som en integrert del. Løsningen kan begrenses til kun deteksjon uten slukkeapplikasjon.
Beskyttede soner
Den fulldekkende fler-soners brannbeskyttelsesløsningen svarer på det presserende behovet for risikoredusering i EV- og HEV-kjøretøyer.
De viktigste risikoscenarioene er vanligvis delt inn i fire beskyttelsessoner for å dekke alle risikoområder for EV- eller HEV-kjøretøyer. De forskjellige beskyttelsessonene beskyttes på ulike måter av robuste deteksjons- og slukkesystemer – væske- og gassbaserte løsninger.
Sone 1- Motorrom
Sone 2 - Elektriske farer
Sone 3- Tradisjonelle farer
Sone 4 - Batterier
Systemet vil oppdage potensielle batterifeil på et tidligst mulig stadium og iverksette umiddelbare tiltak ved å kjøle ned, ved hjelp av slukkemiddelet Forrex™. Dette vil effektivt stoppe eller forsinke en potensielt farlig situasjon uten at brannen utvikler seg videre.
"Safe EV™ leverer til markedet et konsept som ikke har eksistert før nå: et system som kan tilby reell beskyttelse mot batteribranner, ved bruk av et nytt slukkemiddel, Forrex™, som er spesifikt utviklet for EV-applikasjoner."
Anders Gulliksson
Product Manager
Brosjyrer