Havn og terminalmaskiner
Sikker drift ved å beskytte essensielle maskiner
Hvert år blir rundt 200 millioner containere sendt verden over. Av den globale handelen i dag representerer sjøfrakt 90% og er avhengig av 24/7 drift for kjøretøy og maskiner på stedet.
Imidlertid medfører denne kontinuerlige driften økte brannsikkerhetsrisikoer i havner over hele verden. Det er ikke rom for nedetid. En potensiell brann i en havne- eller dokkmiljø vil ha betydelig innvirkning på driften og det omkringliggende miljøet.
Brannrisiko
Farlige hendelser, inkludert branner og utslipp av farlige materialer, kan oppstå i anlegg som marinaer og havner. Selv om hver havn er unik med hensyn til fysisk utforming og aktivitetsomfang, forblir brannrisikoene de samme.
En betydelig brannrisiko er materialene og containerne som lagres i havnene mens de venter på videre transport. Disse må overvåkes og håndteres nøye.
En annen brannrisiko er alle kjøretøyene på stedet i havnene, som gaffeltrucker, reach stackers og mobile havnekraner. Disse kjøretøyene og maskinene er i konstant drift, noe som kan føre til overoppheting. I tillegg blir store mengder bulkmateriale behandlet, noe som skaper søl og fint støv som raskt kan spre seg og akkumuleres i forskjellige deler av utstyret, og muligens forårsake branner.
Dafo Vehicle Fire Suppression System
Dafo Vehicle tilbyr de mest pålitelige og effektive brannslukkingssystemene for materialhåndteringsutstyr, designet for å tåle krevende forhold og utfordrende arbeidsmiljøer for å sikre sikkerheten i operasjonene.
Systemene er designet for å redusere tap på grunn av brann og minimere påvirkningen på investeringene, redusere nedetid, sikre forretningskontinuitet og øke produktiviteten for sluttbrukerne. Dafo Vehicles robuste system beskytter ikke bare individuelle risikoer i kjøretøyet, men er også et system som enkelt kan vedlikeholdes og fylles på stedet, noe som reduserer nedetid og driftskostnader med svært lave totale eierkostnader (TCO).
Hvordan fungerer Dafo brannslukkesystem?
Dafo Vehicle brannslukkingssystem består av fire integrerte elementer: Deteksjon, Alarm, Slukking og Kontroll, som jobber sammen på en koordinert, rask og effektiv måte for å slukke branner. Deteksjonssystemet består av en lineær varmedetektorledning. Den har en fast temperatursensor med et alarmsignal som utløses når aktiveringstemperaturen på 180°C er nådd. Dette signalet aktiverer drivgasspatronen, som trykksetter slukkevæskebeholderen.
Forrex-væsken distribueres til dysene gjennom rørsystemet. Samtidig aktiveres alarmsystemet, og et alarmhorn i kjøretøyet og et lyssignal i panelet vil varsle sjåføren. Slukkemiddelet vil fortrenge oksygenet, avkjøle de overopphetede motordelene, impregnere det brennende materialet, feste seg til overflatene og effektivt forhindre gjenantenning. Forrex er ikke-korroderende og miljøvennlig.
Kontrollenheten har en sanntidsklokke og hendelseslogg som gir tilgang til historiske data, noe som gjør det mulig å analysere tidligere hendelser.
Brosjyre